PLA D'ACCIÓ TUTORIAL
|
|
ACTIVITAT:
“DIBUIXANT
AL DICTAT”
|
NIVELL:
3r
ESO
|
Objectius
Ø Mostrar les dificultats de la comunicació.
Ø Analitzar la importància del feedback
en la comunicació.
Ø Mostrar la importància de l'actitud d'escolta activa.
Competències emocionals. Habilitats socials.
Descripció.
Fase de
preparació. El tutor/a selecciona
dos estudiants i els prepara prèviament donant-los les instruccions
necessàries. Així, se'ls presenta un dibuix a cadascun
i se'ls demana que, primer un i després l'altre,
tracten d'explicar al grup com realitzar aquest dibuix.
1a Fase. Exercici de
comunicació sense ‘feedback'. El primer estudiant que dicta se situa davant de la classe, d'esquena al
grup i assentat. La seua tasca consisteix a explicar el dibuix que té de manera que la resta
del grup puga reproduir-ho amb exactitud.
La tasca de la
resta de l'alumnat consisteix a reproduir en un full
el que va dictant. Ha de fer-se amb la major perfecció possible.
S'explica el seu
dibuix lentament, amb pauses suficients perquè tots seguisquen sense dificultat
les seues instruccions. No se li pot interrompre ni fer preguntes, tampoc pot ensenyar el dibuix ni
fer cap gest. Només ha d'utilitzar la paraula.
El tutor/a
anotarà el temps que tarda la classe a realitzar la tasca. Una vegada acabat el dibuix,
demana a la classe que done la volta al full.
2a Fase. Exercici de
comunicació amb ‘feedback' (amb preguntes). Es fa immediatament després de la primera fase. El següent alumne/a
explica el seu dibuix als seus companys/es, però en aquesta ocasió se situa al
capdavant de la classe, de cara als altres i assentat. Explica el seu dibuix
lentament i amb pauses suficients. Se li pot interrompre i preguntar totes les vegades es
que vullga. L'única cosa que no vaig poder fer és ensenyar el dibuix ni dibuixar en la
pissarra. Totes les seues intervencions han de ser orals. El tutor/a anotarà el
temps que tarda la classe a realitzar la tasca.
3a Fase. Reflexió en grup
Guies per a la
reflexió:
A l'alumnat que ha dictat: Com vos heu sentit,
amb comoditat, amb inseguretat? Per què?
Al conjunt de l'aula: Quan ha sigut millor
el rendiment? Com influeix el feedback en la
comunicació? Què passa quan una persona parla sense esperar a rebre informació de
l'interlocutor? Què passa quan una persona no escolta activament quan li parlen?
Estructuració grupal.
Gran grup. Participació: de 25 a 30 estudiants.
Metodologia.
Expressió verbal
(dictat). Reproducció del que es dicta. Debat.
Materials. Un
llapis, una goma i dos fulls per a cada
alumne.
Justificació de la seua inclusió en el programa.
Útil com a
activitat prèvia a la realització d'altres activitats amb continguts més íntims
i/o personals ja que:
-
El seu contingut és
totalment neutre.
-
Treballa la importància
de mantindre una actitud d'escolta activa.
-
Posa en evidència com
millora la comunicació quan s'ofereix i rep feedback.
Fase d'aplicació. Inicial.
Dificultat per al professorat.
Baixa.
Bibliografia.
Brunet i Negre
(1982).
Activitat didàctica del “Programa de
Educación Emocional para la prevención de la Violencia. 2º ciclo ESO”. Autors: Caruana, A. (coord.) i altres. Edita la Generalitat Valenciana. Conselleria de Cultura,
Educació i Esport. pp. 95-98. València, 2005. En Biblioteca Virtual del Cefire-Elda,
versió PDF. http://cefirelda.infoville.net
Exemple
de dibuixos per reproduir
Dibuix 2. Exercici amb feedback.
No hay comentarios:
Publicar un comentario