PLA D'ACCIÓ
TUTORIAL
|
|
ACTIVITAT:
“UNA SITUACIÓ CONFLICTIVA”
|
NIVELL:
___ ESO
|
Objectius:
Ø Desenvolupar la capacitat de reflexionar davant d'un problema moral.
Ø Fomentar el respecte cap a les opinions i emocions
dels altres companys o companyes.
Competències emocionals.
Autoconsciència i empatia.
Descripció.
1) Preparar al grup: motivar, establir normes d'intervenció i discussió.
2) Oferir dilemes: triar aquells que siguen significatius per a l'alumnat.
3) Presentar el dilema: de forma narrada o escrita. És important constatar
que han comprés els elements centrals.
4) Demanar-los que adopten una posició inicial: escriuran la seua postura i
una o dos raons del perquè. Després manifestaran a mà alçada la seua opinió.
5) Discussió en xicotets grups: de quatre o
cinc estudiants. Pot agrupar-se en funció de l'opció presa o bé entre els que prenen
diferent opció. Han d'arribar a una decisió.
6) Discussió en el grupo-classe: els
portaveus informen sobre les opcions dels grups xicotets i les seues raons.
7) Intervencions individuals espontànies en el gran grup.
8) Resum final del docent: de
les raons i opcions aportades pels grups.
9) Reconsideració individual de les posicions inicials: és interessant
sol·licitar-los que manifesten al grup si el debat ha modificat la seua opinió
inicial i en què.
Observacions:
-
El professor/a pot
aprofitar com a motivació del tema algun fet recent succeït a l'aula.
-
Ha de plantejar-se la
necessitat de posicionament que facilite la recerca de solucions, guiant
l'alumnat en l'activitat.
-
Es requereix la lectura
comprensiva del text per a trobar solucions a les accions que succeeixen. La seua estructura
lògica pot veure's modificada sense l'atenció constant del tutor-moderador/a. Poden sorgir opinions
oposades que precisen ser justificades.
Situació
conflictiva núm. 1: “Un cas de robatori” (veure annex).
Preguntes sonda:
- Ha de callar María?
- És superior el bé general a qualsevol altre bé?
- Estaria bé acusar un amic?
- És just pagar entre tots els danys del centre?
Valors enfrontats:
- Amistat – revelar la veritat
- Respecte a la propietat – llibertat.
- Seguretat personal – civisme.
Duració.
Una sessión de tutoria.
Estructuració grupal.
Individual, grup de treball, grup classe.
Metodologia.
Lectura i reflexió individual. Posicionament individual raonat. Discussió en xicotet
grup i grup classe. Posada en comú. Consens grupal.
Materials.
Full fotocopiat per a cada
alumne/a amb la situació conflictiva plantejada.
Justificació de la seua
inclusió en el programa.
Desenvolupar en l'alumnat l'aprenentatge pràctic de
tècniques per a afrontar els conflictes socials de forma constructiva i no
violenta, no tant per a fer-los desaparéixer com per a buscar respostes el més
satisfactòries possibles a les situacions problemàtiques, comptant amb la implicació
i les necessitats de tots els afectats per cada conflicte.
Fase d'aplicació.
Fase inicial del programa.
Dificultat per al professorat.
Baixa en els seus aspectes formals, i mitjana quant a propiciar un clima de respecte i
comunicació.
Bibliografia:
Grup Xibeca (1995): Los dilemas
morales. Un método para la educación en valores. Nau Llibres. València.
Pascual A. M. (1988): Clarificación de valores y desarrollo
humano. Estrategias para la escuela. Narcea. Madrid.
Activitat didàctica del “Programa de
Educación Emocional para la prevención de la Violencia. 2º ciclo ESO”. Autors: Caruana, A.
(coord.) i altres; pp. 143-145. Edita la
Generalitat Valenciana. Conselleria de Cultura, Educació i
Esport. València, 2005. En Biblioteca Virtual del Cefire-Elda,
versió PDF. http://cefirelda.infoville.net
ANNEX
Situació conflictiva núm. 1: UN CAS DE ROBATORI.
En l'Institut s'estan cometent tota una sèrie continuada
de robatoris. Els afectats són estudiants de 1r de batxillerat, que han sigut
amenaçats amb danys majors si fan quelcom.
Pares, mares i professorat estan indignats pel que
ocorre, però ningú diu res sobre els agressors
i, per tant, les mesures a prendre són variades. Han amenaçat de tancar l'Institut
i de fer registres a tot l'alumnat.
Maria, alumna de 3r, coneix els lladres. Són estudiants
de 3r d'ESO i de 2n de batxillerat, i qui els capitaneja és amic d'ella. Ha
comentat amb el seu amic que està molt malament que els roben i, sobretot, que
els amenacen; el cap li ha dit que es fique en els seus assumptes si vol que
continuen sent amics.
Maria s'està plantejant si ha de dir el que sap perquè
acabe d'una vegada aquesta situació desagradable per a tots. Però si els denuncia,
el seu amic, que està considerat com un bon alumne, serà expulsat, donada la
gravetat dels fets; si calla el dany pot ser encara major.
No hay comentarios:
Publicar un comentario