PLA D'ACCIÓ TUTORIAL |
|
ACTIVITAT:
“A
QUI SALVARIES?”
|
NIVELL:
3r ESO
|
Objectius:
Ø Aclarir
valors i conceptes morals.
Ø
Provocar un exercici de consens per a mostrar la seua dificultat,
principalment quan són valors i conceptes
morals el que està en joc.
Competències emocionals:
Autoconsciència i
habilitats socials.
Descripció:
L'animador explica al gran grup els objectius de
l'exercici (5 minuts); distribueix una còpia del text “Refugi subterrani” a cadascun
dels components de la classe perquè individualment trien a les 6 persones que
albergaria al refugi (5 minuts).
Es formen grups xicotets de 5 estudiants perquè realitzen
la seua opció de grup treballant per a arribar a una decisió
per consens. Es demanarà a
cada membre del xicotet grup que argumente a la resta els seus motius per a
salvar a les 6 persones que han triat, i que escolte a la resta del grup els
seus arguments. Després hauran d’arribar
a un consens (15 minuts).
Es forma de nou el gran grup i un portaveu de cada
subgrup explicarà a la resta de la classe com ha sigut el procés fins a arribar
al consens (15 minuts: 3 per grup). Es pot intentar arribar al consens en el grup classe (5 minuts). Individualment alguns alumnes explicaran l'experiència
viscuda i com els punts de vista dels altres han influït en el seu canvi de
decisió (5 minuts).
Duració:
Una hora aproximadament distribuïda com s'indica en
l'apartat anterior.
Estructuració grupal:
Individual, gran grup, grups xicotets.
Metodologia:
Treball individual on s'ha de prendre una decisió defendible després. Treball en xicotet grup on s'han de manifestar l'escolta activa, respecte al torn
de paraula i consecució del consens. Exposició de cada portaveu dels grups xicotets a la resta de la classe.
Materials:
Una còpia per a cada un del text “Refugi subterrani”.
Observacions per a la seua aplicació:
No hi ha respostes “bones” o “roïnes”. Es tracta que cadascú prenga consciència
dels seus propis valors i siga capaç d'entendre i fins a arribar a compartir
altres punts de vista.
Justificació de la seua inclusió en el programa:
Considerem que pot ser una activitat interessant, prèvia per a
afavorir el coneixement més profund en el grup i promoure la cohesió grupal i
el respecte al punt de vista diferent del propi. Aquest respecte mutu pot evitar la violència entre els
companys.
Fase d'aplicació:
Inicial.
Altres observacions:
Adjunt
annex: text “Refugi
subterrani”.
Dificultat per al
professorat:
Baixa.
Bibliografia:
Activitat didàctica del “Programa de
Educación Emocional para la prevención de la Violencia. 2º ciclo ESO”. Autors: Caruana, A. (coord.) i altres. Edita la Generalitat Valenciana. Conselleria de Cultura,
Educació i Esport. pp.
89-91. València, 2005. En Biblioteca Virtual del Cefire-Elda, versió PDF. http://cefirelda.infoville.net
ANNEX
Imagineu que la nostra ciutat està amenaçada per una
catàstrofe natural. S'aproxima
algú i vos demana una decisió immediata. Hi ha un
refugi subterrani que només pot albergar sis persones. Hi ha dotze que volen entrar en ell. Fes la teua elecció i queda’t només amb sis persones.
-
Un violinista de 40 anys drogoaddicte.
-
Un
advocat de 25 anys.
-
La dona d'aquest advocat, de 24 anys, que acaba d'eixir
del manicomi. Ambdós volen
estar junts, siga dins o fora del refugi.
-
Un
sacerdot de 75 anys.
-
Una
prostituta de 35 anys.
-
Un ateu de 20 anys que ha comés diversos assassinats.
-
Una universitària que té vot de castedat.
-
Un físic de 28 anys que només accepta entrar si pot
portar amb ell una pistola.
-
Un orador fanàtic de 21 anys.
-
Una xica de 12 anys amb retard mental.
-
Un
homosexual de 47 anys.
-
Una dona de 32 anys amb dificultats psíquiques que pateix
atacs epilèptics.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TRIATS:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
No hay comentarios:
Publicar un comentario